-


Så att överleva sommaren är en sak. Det är då man ska vara singel och fri. Man sitter i parker och dricker öl och dansar på trottoarer och på uteserveringar och allt gör världen lite gladare bara. Det är okej att bara ha en eller flera lite löst för det är så en sommarflirt ska vara. Sedan ska alla flytta åt olika håll och man behöver inget seriöst. Man har bara någon de där nätterna det inte är roligt att vara ensam men aldrig när man inte vill. 

Men jag vet inte hur man överlever en vinter själv. Det var fem år sedan jag senast gjorde det och den vintern överlevde jag väl egentligen knappt heller. På den tiden fanns det inget stopp när det gällde alkohol och överdoser avlöste varandra samtidigt som jag kanske mest bara låg i sängen och stirrade i en vägg och hoppades att det någon gång skulle bli bättre. 
De senaste åren har vintern varit när man bara går utanför dörren för att gå till systemet eller jobbet. Annars ligger man i soffan med någon som betyder alldeles för mycket och dricker te och rödvin och vill aldrig gå ut i det där kalla. Och när man väl går ut ändå så har man någon varm att hålla i handen så det går att överleva under femton lager kläder. 

Men helt ensam en hel höst och en hel vinter i Sverige? Nej. Jag måste iväg. Hundratals mil härifrån. Vi vet redan att jag inte kan vara flickvän men är det något jag verkligen inte kan vara så är det ensam.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0